De grootste hydraulische draadkraan die Liebherr tot op heden bouwt is de Liebherr HS 8300 HD, een 300 tons draadkraan.
Dit exemplaar werd door de fabrikant in de praktijk getest op een grindwinning in Zuid-Duitsland. De inzet is als dragline met 44 meter giek en een 7 kuubs sleepemmer.
In deze opstelling weegt de kraan ongeveer 370 ton. Voor de aandrijving zorgt een Liebherr dieselmotor met 750 kW / 986 pk. Fraai detail zijn de drie grote koelersop de bovenwagen.
Voor het transport over de weg moet de bovenwagen van de onderwagen gescheiden worden. De bovenwagen weegt compleet 99,9 ton. Door de lieren en oprichtbok te demonteren kan dat tot een kleine 69 ton gereduceerd worden.
Hier werd gewerkt met een 7 kuubs sleepemmer, die weegt vol ongeveer 25 ton. Op andere dagen werd er met een kortere giek en een 14 kuubs sleepemmer gewerkt, die weegt vol rond de 48 ton.
De onderwagen is 6,9 meter breed.
De giekstukken zijn 2,86 meter hoog en 2,93 meter breed. De maximale gieklengte als hijskraan is 68 meter, als dragline 50 meter.
De onderwagen bestaat uit een middenstuk van 36,25 ton, daaraan worden direct de rupsen gemonteerd. De cabine is alleen via de trap aan de achterkant bereikbaar.
De ballast weegt 78,3 ton. Dat is opgebouwd uit een basisplaat van 18,3 ton met in totaal 12 blokken van elk 5 ton daarop gestapeld. De ballast heeft een draaicirkel van 7,84 meter. De ballast moet met hulp van een andere kraan gemonteerd worden. De ballast draait op 2,4 meter boven de grond.
De enorme fairlead wordt hydraulisch heen- en weer geschoven om de trekdraad beter op de trommel te kunnen wikkelen.
Deze kraan beschikt over het Pactronic systeem, een hydraulisch systeem om energie op te slaan. Bij het zakken van lasten wordt energie in de buffers opgeslagen, die energie kan dan bij het hijsen van lasten weer worden hergebruikt. Het Pactronic systeem levert i.c.m. de 750 kW dieselmotor ongeveer 1.250 kW vermogen af. De machine heeft hier door niet alleen meer vermogen, het brandstofverbruik wordt hiermee ook geringer.
De Pactronic cilinders zijn aan beide kanten onder de loopbordessen van de bovenwagen gemonteerd.
Een rups is 9,55 meter lang, 1,9 meter breed (rupsplaten 1,5 meter) en 2,18 meter hoog. Het gewicht per stuk is 46,4 ton.
De kraan is met twee 50 tons vrijeval lieren uitgevoerd. Beide hijskabels hebben een diameter van 46 mm. De liersnelheid is maximaal 125 m/min. De verstellier voor de hoofdmast heeft een capaciteit van 15 ton en heeft 130 seconden nodig om de giek van 15 tot 84 graden te verstellen.
Een prachtige en zeer indrukwekkende machine om te zien en te horen!