Liebherr-Baumaschinen AG uit Reiden (CH) beschikt over deze zeer bijzondere Liebherr 102 KRN.
Het is een 102 mt onderdraaiende torenkraan op een rupsonderwagen. Kenmerkend is het tussen de kraan en onderwagen ingebouwde nivelleersysteem. Indien de kraan op een scheve ondergrond staat kan met dit systeem de kraan t.o.v. de onderwagen recht gezet worden. KRN staat voor Klettern Raupen Niveauausgleich.
Voor de aandrijving zorgt een 120 kVA aggregaat zodat de kraan zich onafhankelijk op de bouwplaats kan verplaatsen en laten inzetten.
De onderwagen is (incl. aggregaat) 8,9 meter lang en 5,7 meter breed. De rijwerken zijn 6,75 meter lang, 0,9 meter breed en 1,2 meter hoog. Aangedreven worden ze elk door een 30 kW electro motor. Een rijwerk weegt per stuk 10,9 ton.
Bij het transport over de weg wordt de onderwagen gedemonteerd. De kraan incl. kanteltafel (27 ton) wordt per mobiele kraan van de onderwagen gehesen en wordt per dieplader of met transportassen getransporteerd. De onderwagen bestaat uit een middelstuk van 6,3 ton, twee rijwerken van 10,9 ton en het aggregaat met verbindingen van ca. 3 ton.
Deze kraan is op de onderwagen ook met een kabeltrommel uitgerust zodat ook met bouwstroom gewerkt kan worden.
De kraan heeft 44 ton ballast dat een radius van 4 meter maakt. Het totaalgewicht van de kraan is zoals hij hier opgebouwd is ca. 101 ton.
Een detail van de kanteltafel die d.m.v. drie hydraulische cilinders met de onderwagen is verbonden. Het nivelleersysteem kan oneffenheden in het terrein bij het opgebouwd verrijden met last tot 11% uitnivelleren. In de onderwagen zijn zes sensoren ingebouwd die tijdens het verrijden de scheefstand meten en naargelang de cilinders laat bewegen. Aangedreven wordt het systeem door een 22 kW motor.
De maximale last van 8 ton kan tot 11,2 meter vlucht bewogen worden.
De maximale gieklangte is 50 meter, hier kan de kraan nog 1 ton hijsen.