Bergingsbedrijf A. Kutter uit Memmingen (DE) zet deze fraaie Liebherr LTM 1040-3 voor hijswerken in. Het is een 40-tons kraan op een 3-assige onderwagen, het bouwjaar moet ongeveer 1989 zijn.
De meeste LTM 1040-3 werden met een 1-persoons cabine geleverd, de brede cabine was een zeldzame verschijning. De onderwagen wordt door een Daimler-Benz OM 442, een watergekoelde 8-cilinder dieselmotor met een vermogen van 218 kW (296 pk), aangedreven. De voorste en achterste as worden aangedreven, alle assen zijn stuurbaar.
Ingepakt is de kraan 11 meter lang, 2,5 meter breed en 3,6 meter hoog. Het transportgewicht is ongeveer 36 ton.
De hoofdmast heeft een basislengte van 9,5 meter en schuift drie maal tot een lengte van 30 meter uit. Een klapjib van 8,3 of 14,5 meter lang kan onder 0, 15 en 30 graden monteerbaar.
Tijdens het transport over de weg wordt 4,8 ton achter de cabine op de onderwagen afgezet. Fraai detail is dat de stempelvoeten in openingen tussen de voorste twee assen wordt opgeborgen - en niet aan de stempel blijven hangten.
Achterop de kraan wordt stempelhout meegenomen en is een grote kist voor hijsgereedschap gemonteerd.
De totale ballast weegt 9 ton, 4,2 ton blijft aan de bovenwagen gemonteerd. De draaicirkel van de ballast is 3,425 meter.
Enkele weken later werd de kraan in Zell (DE) ingezet om de meiboom op te richten. Het opzetten van de boom is een oude traditie die vooral in Zuid-Dutisland nog jaarlijks uitgevoerd wordt.
De stempelbasis meet 6,7 x 6,2 meter.
De meiboom is hier al opgericht en wordt door de lokale brandweer vastgezet.
De hoofdmast is hier volledig uitgeschoven. De meiboom weegt zo'n 2 ton en is voor de kraan geen uitdaging, het is meer uitdagend voor de machinist om de versierde boom niet te beschadigen.
Een prachtige en goed onderhouden kraan, ondertussen is de kraan door een Liebherr LTM 1070-4.2 vervangen.