De grootste mobiele kraan in de vloot van Hiap Tong en in heel Singapore is deze indrukwekkende Liebherr LTM 11200-9.1. Het is een 1.200-tons kraan gemonteerd op een 9-assige onderwagen.
Hier was zojuist de giek op de kraan gemonteerd en werd gerangeerd om de kraan in de juist positie te krijgen. In deze configuratie is de kraan 26,42 meter lang, 3 meter breed en 4,4 meter hoog. De kraan weegt zo'n 212,4 ton met de lange hoofdmast en YSL-afspanning.
Een dag later stond de kraan compleet opgebouwd.
Hier is de volledige ballast van 202 ton aan de bovenwagen gemonteerd, de ballast heeft een draaicirkel van 9,151 meter. De ballast bestaat uit een basisplaat van 22 ton, totaal zestien blokken van elk 10 ton en vier blokken van elk 5 ton.
De stempelbasis meet 13 x 13 meter.
Op de bouwplaats stond de 10-assige Scheuerle K25 trailer geparkeerd. Op deze trailer wordt de hoofdmast getransporteerd. De hoofdmast heeft een lengte van 19,06 meter en weegt 104,4 ton.
Wederom een dag later is de kraan gereed voor het hijswerk. Er moeten die dag drie zware betonbalken voor een nieuwe brug gehesen worden.
De acht-delige hoofdmast heeft een basislengte van 18,3 meter en schuift zeven maal tot een maximale lengte van 100 meter uit. Met de afspanning is de hoofdmast minimaal 35,8 meter lang. De YSL-afspanning heeft een draaicirkel van ongeveer 16 meter, de armen zijn elk 20 graden geopenend.
Hier is de hoofdmast tot een lengte van 47,5 meter uitgeschoven, in deze configuratie kan de kraan maximaal 213 ton op 8 meter vlucht en 45,5 ton tot 44 meter meter vlucht hijsen. De eerste balk hangt hier in de kraan.
De balk heeft een gewicht van 78 ton.
De balk wordt tot een radius van ongeveer 26 meter gebracht.
Voorzichtig wordt de eerste balk op de lagers afgezet.
De kraan is met twee 16-tons hijslieren uitgevoerd.
Hier werd een bestaand kanaal uitgebreid en werden meerdere bruggen gebouwd om het achterliggende park voor de bewoners gemakkelijker bereikbaar te maken.
Snel verder met de tweede balk.
De kraan lijkt voor het hijswerk wat groot, maar in Singapore is het gebruikelijk dat een veiligheidsfaktor van minimaal 1,25 op het hijstabel in publieke projecten wordt aangehouden.
Hier wordt de derde en laatste balk gehesen.
In slechts een paar uur tijd wordt het hijswerk uitgevoerd, een erg fraaie klus door Hiap Tong!