De Liebherr LR 1750/2 van Fanger uit Sachseln (CH) werd in April 2018 in Reichenau (CH) ingezet om onderdelen voor een nieuwe spoorbrug over rivier de Rijn te hijsen.
De kraan stond met 170 ton bovenwagenballast en 45 ton centrale ballast opgebouwd.
Er was 337,5 ton ballast op de superlift voorbereid.
De kraan stond met een 70 meter lange hoofdmast in HSLD3B configuratie opgebouwd. De derrickgiek is 38,5 meter lang.
Langzaam wordt de brug van 294 ton opgehesen.
De brugdeel wordt boven een ander deel van de nieuwe brug gehesen. Omdat het brugdeel vanuit geen enkele positie direct gemonteerd kan worden zal het brugdek d.m.v. een sledemethode verder bewogen worden en gemonteerd worden.
Om het brugdeel te ballanceren was een 12,5-tons ballastplaat op de last gelegd. De derrickballast is hier nog op minimale radius van 13 meter.
Nu wordt nog een stuk naar voren gereden om het brugdeel zo ver als mogelijk te kunnen afzetten.
De derrickballast is ondertussen ook naar een radius van 20 meter uitgedrukt.
337,5 ton derrickballast hangen vrij boven de bodem.
Bij een vlucht van 29,5 meter wordt het brugdeel op het reeds gemonteerde brug afgezet. Vanaf deze positie zal het brugdeel verder naar voren gesleed gaan worden.
Later in 2018 is de nieuwe Hinterrheinbrücke in gebruik genomen. Wederom een zeer fraaie klus door Fanger uitgevoerd!