Fanger uit Sachseln (CH) zette haar fraaie Liebherr LR 1750/2 voor de montage van twee staal constructies in Dietikon (CH) in. Aan de vooravond staat de kraan al met last ingepikt.
De Liebherr LR 1750/2 van Fanger was de grootste kraan in Zwitserland, maar moest die positie in 2017 aan Emil Egger met de LR 11000 afstaan.
Er moeten twee staal constructies voor een grote brug over een spoorlijn gemonteerd worden. Omdat de brug de spoorlijnen niet dwars overbrugt, maar onder een hoek van 30 graden, zijn de basisconstructies niet symetrisch. Om de constructie horizontaal in te pikken zijn vier strandjacks gebruikt.
De LR 1750/2 staat in HSLDB configuratie opgebouwd; een verjonge hoofdmast van 70 meter lang met 31,5 meter derrick giek en derrickballast.
De kraan is met 170 ton bovenwagenballast, 45 ton centrale ballast en 325 ton derrickballast opgebouwd.
Als hulpkraan is de Liebherr LTM 1200-5.1, eveneens van Fanger, aanwezig.
Om 00:30 begint het hijsen, de kraan hijst de consctuctie op en zwenkt deze dwars naast de spoorlijnen. Als de spanning van de bovenleidingen is gehaald kan de constructie direct boven de lagers gebracht werden. De constructie heeft een gewicht van 120 ton, het bruto gewicht in de kraan is 137 ton.
De constructie mag nu over de spoorlijnen bewogen worden, dat doet de kraan op ongeveer 38 meter radius. De constructie heeft een lengte van ongeveer 51 meter. De derrickballast heeft hier de minimale radius van 13 meter.
Om de constructie op de juiste positie te brengen moet de hoofdmast nog een stuk afgetopt worden. Hiervoor moet de derrickballast radius naar 20 meter vergroot worden.
Bij 51 meter radius wordt de constructie gemonteerd.
Ongeveer om 03:30 zit het kraanwerk er alweer op, de derrickballast wordt afgekoppeld en de kraan wordt geparkeerd.
Een week later is het tijd voor de tweede constructie, wederom is de constructie alvast ingepikt om later tijd te sparen.
Omdat de tweede constructie op een kortere radius gemonteerd wordt kon de derrickballast tot 287,5 ton gereduceerd worden.
Er wordt een 5-schijfs 162 tons haak gebruikt die op 11 parten is ingeschoren.
De tweede constructie weegt eveneens 120 ton.
Deze constructie werd op 39 meter radius gemonteerd, de derrickballast blijft op 13 meter radius.
Ook de tweede constructie kon in rap tempo gemonteerd worden, binnen een uur hangen de stroppen al slap zodat ze losgemaakt kunnen worden. Wederom een fraaie actie door de professionals van Fanger!