In Juli 2016 werd bij Fanger uit Sachseln (CH) de nieuwe Liebherr LR 1750/2 uitgeleverd, op dat moment zou het de zwaarste kraan bij Fanger en op de Zwitserse markt zijn. Bij Fanger vervangt de kraan de 20-jaar oudere Liebherr LR 1400/1 rupskraan, destijds ook de grootste kraan in Zwitserland.
De erg fraaie kraan werd direct na uitlevering op de bouwplaats in Menznau (CH) opgebouwd. Op een fabriek waar hout verwerkt wordt moest een groot deel uitgewisseld worden.
De allereerste hijs voor de kraan zou deze tijdelijke hulpconstructie zijn.
De kraan staat met 170 ton ballast opgebouwd, dat heeft een draairadius van 9,2 meter. De maximale ballast is 245 ton, maar dat is in configuratie met derrickballast niet nodig.
De ca. 90 ton wegende hulpconstructie wordt opgehesen. De kraan staat hier in HSLD3B configuratie opgebouwd; verjonge hoofdmast met 38,5 meter lange derrickmast en extra derrickballast.
De kraan is met 70 meter hoofdmast opgebouwd. Fanger kocht de kraan alleen met derrickmast en hoofdmast en drie verschillende hoofdmastkoppen; 750, 600 en 400 tons. Hier is de laatst genoemde in gebruik. De kraan is voor een beweegbare jib voorbereid.
De kraan wordt door een Liebherr 8-cilinder dieselmotor met 618 pk aangedreven.
Voor de eerste hijs werd de ballasttray aangekoppeld, maar extra ballast was niet noodzakelijk.
De verstellier voor het verstellen van de hoofdmast met derrickmast is in het broekstuk van de derrickmast gemonteerd.
Het grootste optische verschil met het voorgangermodel LR 1750 is de nieuwe cabine.
De onderwagen van de kraan is 11,9 meter lang en 10,3 meter breed.
Tussen de rupsen is 45 ton centrale ballast gemonteerd. Dat bestaat uit de basisplaat van 10 ton en een 12,5 tons blok aan beide kanten. De maximale centrale ballast is 95 ton en wordt gebruikt als de kraan zonder derrickballast ingezet wordt.
Verschil met voorgangermodel LR 1750 is ook de mogelijkheid een derrickmast D3 of D4 op te bouwen, resp. 38,5 of 42 meter lang. De standaard derrickmastlengte is 31,5 meter.
De rupsen zijn 11,9 meter lang, 1,5 meter breed en 2,13 meter hoog. Het gewicht per stuk is 46 ton.
De volgende dag. De uittewisselen cilinder wordt naar buiten gebracht op de tijdelijke hulpconstructie.
De oude cilinder hangt in de kraan. Het totale gewicht in de kraan is nu 274 ton op een radius van 31 meter. De haak, stroppen en uithouder wegen ongeveer 30 ton.
De last wordt tot een haakhoogte van 64 meter gehesen om over de fabrieksdelen heen te kunnen zwenken. Gelijktijdig rijdt de kraan ongeveer 15 meter naar achteren.
De kraan heeft 362,5 ton derrickballast, dat is bijna maximaal. De ballastradius is 13 meter.
De last wordt op een binnenplaats gebracht waar het gesloopt zal worden.
De nieuwe cilinder zou de volgende dag gemonteerd gaan worden. Een indrukwekkende eerste klus voor de LR 1750/2!