Fanger uit Sachseln (CH) beschikte over deze fraaie Liebherr LR 1400/1. De kraan werd in 1997 nieuw aan Fanger uitgeleverd en stond in het voorjaar van 2018 bij hen op de werf opgebouwd. In 1997 was dit de grootste hijskraan beschikbaar in Zwitserland.
De onderwagen van de kraan is 8,7 meter breed en 10,4 meter lang.
De kraan wordt door een Liebherr D 9406 TI-E, een 6-cilinder dieselmotor met een vermogen van 300 kW (408 pk), aangedreven.
Hier stond de kraan met 105 ton ballast opgebouwd, dat bestaat uit een basisplaat van 15 ton en acht blokken van elk 10 ton. De maximale ballast weegt 155 ton. De draaicirkel van de ballast is 7,18 meter.
Een rups is 10,4 meter lang, 1,5 meter breed en 1,6 meter hoog. Het gewicht per stuk is 27,1 ton. De kraan kan de rupsen zelf aan de body monteren met behulp van een hydraulische cilinder aan de sprenkel.
Tussen de rupsen is in totaal 43 ton centrale ballast gemonteerd, dat bestaat, per kant, uit een blok van 5,5 en 16 ton. Tussen de ballastplaten zijn bordessen gemonteerd zodat een mooi vlak loopvlak ontstaat. Met de vier hydraulische stempels aan de body kan de kraan zich zelf vanaf de trailer omhoog drukken.
Hier stond de kraan in L-configuratie opgebouwd.
De hoofdmast is hier 35 meter lang en kan tot 98 meter verlengt worden.
Bij Fanger werd de kraan in 2016 door een nieuwe Liebherr LR 1750/2 vervangen.
Elders op de werf lagen de giekdelen voor de hoofdmast en derrickmast (28 meter) opgeslagen. Een beweegbare jib had Fanger niet bij de kraan.
Eveneens de ontbrekende bovenwagenballast en derrickballast. Dat laatste weegt maximaal 250 ton en heeft een contraradius tussen 9 en 15 meter.
Bijzonder is deze adapter die in de hoofdmast gebouwd kon worden om het kopstuk t.o.v. de rest van de giek te kunnen knikken. Dit werd bijvoorbeeld gebruikt voor de montage van windmolens.
Met dank aan Fanger om de kraan nog opgebouwd op hun werf te kunnen zien! In 2021 was deze kraan bij Mobi-Hub uit Berlijn (DE) in gebruik.