Een Liebherr MK 45 van Eggert uit Oberstadion (DE) wordt vooral voor de montage van staalconstructies ingezet. Het is een 45 mt-mobiele torenkraan op een 4-assig DAF 8x4-chassis. Het bouwjaar van de kraan is 2001.
De onderbouw was door de eindgebruiker te kiezen, Eggert koos dus voor een DAF. Deze DAF 85 340 ATi heeft een 8x4-aandrijving. De kraan heeft een totaalgewicht van zo'n 33,2 ton.
Tussen de assen zijn de dieseltank, een luchtketel en stroomaansluiting gemonteerd. De kraan kan zowel op de ingebouwde generator als met spanning (400 V) vanaf de bouwplaats aangedreven worden. Ingepakt heeft de kraan een lengte van ongeveer 14 meter en een hoogte van 4 meter.
Achterop het chassis zijn grote kisten voor het stempelhout en hijsgereedschap bevestigt.
De stempelbasis meet 5,8 x 5,6 meter. Tijdens het transport over de weg zijn de stempels verticaal naar boven gericht.
Deze kraan is niet met een cabine voor de kraanmachinist uitgerust, deze kraan kan alleen per afstandsbediening bediend worden. Voor de kraanmachinist is een stand naast de toren gemaakt.
De toren is niet uitschuifbaar maar klapt tijdens het transport over de weg dubbel. De MK 40 (later naar MK 45 opgewaardeerd) werd geheel nieuw ontwikkeld, maar was wel sterk aan de SE 20 onderdraaiende torenkraan georienteerd.
De kraan heeft een haakhoogte van 16 meter en een maximale gieklengte van 27 meter, daar wordt nog maximaal 1.500 kg gehesen. De maximale last van 6.000 kg wordt op maximaal 9,8 meter vlucht gehesen. De giek kan tot 42 graden opgetopt worden, de kraan hijst dan nog maximaal 1.000 kg op 20,7 meter vlucht en 32,2 meter hoogte.
Na de MK 40 en 45 werd de MK 80 ontwikkeld, het begin van een zeer succesvolle kraanfamilie uit Biberach an der Riss. De grootste kraan tot nu toe is de Liebherr MK 140.