Deze fraaie Liebherr LTM 1050-3.1 van Commandeur & Plomp uit De Rijp (NL) stond in West-Graftdijk (NL) om bij de bouw van een vakantiehuisje te helpen. Het is een 50-tons kraan die op een 3-assige onderwagen is gemonteerd. Het bouwjaar van de kraan is 2017.
De kraan wordt door een 6-cilinder Liebherr dieselmotor met een vermogen van 270 kW (367 pk) aangedreven. Deze kraan beschikt over de standaard 6x4x6-aandrijving, waarbij de beide achterassen aangedreven worden. Alle assen zijn stuurbaar. Dezelfde motor wordt ook gebruikt om de twee hydraulische pompen in de bovenwagen aan te drijven zodat alle vier de kraanfuncties gelijktijdig aangestuurd kunnen worden.
De volledige stempelbasis van de kraan meet 7,15 x 6,4 meter, of half 7,15 x 4,5 meter. Achterop de onderwagen worden de grote stempelschotten meegenomen.
Om de hoofdmast zo lang als mogelijk te maken is het scharnierpunt zo ver als mogelijk naar achteren gezet, de hijslier is daarom achterop het bovenwagenframe gemonteerd, achter de ballast.
Hier wordt de kraan met 6,2 ton ballast ingezet, wat dus vast aan de bovenwagen gemonteerd is. De volledige ballast van de kraan weegt 9 ton en heeft een draaicirkel van 3,53 meter. De overige 2,8 ton ballast lag bij deze kraaninzet nog op de onderwagen.
De 4-delige hoofdmast heeft een basislengte van 11,4 meter en schuift dus drie maal tot een maximale lengte van 38 meter uit. Optioneel kan de hoofdmast nog met een 16 meter lange klapjib verlengt worden, die onder 0, 20, 40 of 60 graden monteerbaar is. De kraan van Commandeur & Plomp neemt geen klapjib mee.
Hier was de kraan bezig om vloerplaten te hijsen.
Een fraaie kraan van Commandeur & Plomp! Tegenwoordig zet dit bedrijf telescoopkranen tot 130 ton hijsvermogen in.