Een van de twee Liebherr LR 1350/1 die bouwbedrijf Max Bögl uit Neumarkt (DE) inzet op bouwprojecten zoals hier, bij het monteren van prefab betonelementen.
Het is een 350 tons rupskraan, de kleinste die wordt gemaakt bij Liebherr in Ehingen.
De kraan is 8,2 meter breed. De rupsen kan de kraan zelf monteren met behulp van een cilinder die aan de sprenkel is bevestigd. De centrale ballast tussen de rupsen weegt in totaal 38 ton.
De bovenwagenballast weegt in totaal 125 ton en is opgebouwd uit 22 blokken van 5 ton op een 15 ton wegende bodemplaat. De draaicircel is 7,1 meter.
De cabine.
Een rupsbalk is 9,7 meter lang, 1 meter breed en 1,53 meter hoog. Het gewicht per stuk is 22 ton.
In het broekstuk van de hoofdmast is de versteldraad voor de beweegbare jib gemonteerd.
De kraan was bezig met het monteren van prefab betonelementen voor een groot warenhuis. Aangedreven wordt de kraan door een Liebherr D 926 TI-E dieselmotor met 367 pk.
Hier is de kraan opgebouwd met 24 meter hoofdmast en 36 meter beweegbare jib. De maximale lengte van de beweegbare jib is 90 meter, in combinatie met 66 meter hoofdmast.
Deze LR 1350/1 is uitgevoerd met zware hoofdmast en vakwerk sprenkels. Bögl bezit ook een LR 1350/1-LN met een lichtere hoofdmast en dichte sprenkels voor de beweegbare jib.
Van bovenaf zijn de twee hijslieren in de bovenwagen (met 16 en 12,6 ton reeptrek) alsmede de verstellier voor de hoofdmast goed te zien.
Na werktijd wordt de giek in kapelstand gezet zodat de twee torenkranen vrij bovenlangs kunnen draaien buiten bedrijf.