Deze fraaie Liebherr LR 1600/2 van Al Faris uit Dubai (AE) stond samen met de Liebherr LR 1350/1 van Bob Cranes op een bouwplaats om zware prefab betonelementen op grote vlucht te monteren.
Het is een 600-tons rupskraan. Al Faris heeft rupskranen tot 1.000 ton en telescoopkranen tot 1.200 ton in bedrijf en is de grootste kraanverhuurder in Dubai.
De kraan wordt door een Liebherr D946 A7, een 6-cilinder dieselmotor met een vermogen van 400 kW (544 pk), aangedreven. De onderwagen is 10,96 meter lang en 10,4 meter breed.
Een enkele rups is 10,96 meter lang, 1,9 meter hoog en 2 meter breed. Het transportgewicht per rups is 38 ton.
De centrale ballast is in totaal 65 ton, 32,5 ton per kant. De ballast bestaat per kant uit drie blokken van elk 10 ton in een frame van 2,5 ton.
Hier stond de kraan met 150 ton bovenwagenballast opgebouwd. De ballast bestaat uit totaal veertien blokken van elk 10 ton in frames van elk 5 ton. De draaicirkel van de ballast is 8,01 meter.
Interessant is de grote ballastwagen achter de kraan die met de derrickgiek verbonden is. De ballastwagen volgt de bovenwagen en de tegenradius is tussen 13 en 18 meter verstelbaar. De twee grote stempels in het midden worden gebruikt om de wielstellen te ontlasten tijdens het parkeren en bij het sturen van de wielstellen.
Hier is 60 ton ballast op de ballastwagen gestapeld, maximaal zijn het 350 ton. De ballastwagen heeft zelf al een gewicht van 46 ton.
De derrickgiek heeft hier een lengte van 30 meter.
De verstellier voor de hoofdmast is in het broekstuk van de derrickgiek gemonteerd. De verstellier voor de beweegbare jib is in het broekstuk van de hoofdmast gemonteerd.
Hier stond de kraan in HSDWBW configuratie opgebouwd met 36 meter hoofdmast en 84 meter beweegbare jib.
Een fraaie kraan van Al Faris!