De fraaie Kobelco SL6000 van Bok Seng uit Singapore (SG) werd aldaar voor het hijsen van zware componenten van een tunnelboormachine (TBM) ingezet.
Tijdens mijn eerste bezoek werden de componenten door Peck Tiong Choon aangeleverd, diezelfde avond werden enkele vrachtwagens al gelost.
Hier werd het de eerste lading met een gewicht van 42 ton gehesen.
Enkele dagen later werd het bovendeel van de front shield gehesen. Dit deel weegt zo'n 92 ton, de haak en rigging wegen ca. 12 ton, de kraan hijst hier ongeveer 104 ton.
Hier stond de kraan met een 48 meter lange hoofdmast opgebouwd in HL configuratie.
De superlift is nu aan de ballast vast gemaakt, de kraan kan nu de vlucht gaan vergroten. Aan de superlift is in totaal 130 ton ballast vast gemaakt en de contraradius is 16 meter.
Aan de bovenwagen is in totaal 180 ton ballast gemonteerd, tussen de rupsen is 50 ton centrale ballast gemonteerd.
Er wordt tot ongeveer 26 meter vlucht afgetopt, vervolgens kan de last tot ca. 50 meter diepte gebracht worden.
Wederom een paar dagen later werd het zwaarste deel voor de TBM gehesen, het boorschild met een gewicht van 110 ton. Hier is het schild reeds in verticale positie gebracht.
Nadat de kraan 90 graden gezwenkt is en de 190 ton superlift ballast vast gemaakt is wordt de last tot ongeveer 29 meter vlucht afgetopt. Een fraaie klus door Bok Seng!