De Kobelco SL6000 van Bok Seng uit Singapore (SG) werd aldaar ingezet voor de montage van zware prefab elementen voor een nieuwe brug over een kanaal.
Hier was de kraan in HL configuratie met de 300-tons kop opgebouwd; de superlift is 30 meter lang en de hoofdmast is 66 meter lang.
De brug is uit meerdere segenten samengesteld, de elementen hebben een gewicht van zo'n 42 ton en worden tot ongeveer 52 meter vlucht gemonteerd.
De superlift ballast is 190 ton en op een contraradius van 11 meter geplaatst.
Het volgende segment wordt aan de andere kant van de brug in aanbouw gemonteerd, de superliftballast is nu niet nodig.
Het volgende segement moet weer op grote vlucht gemonteerd worden, de getijden zijn nu anders en de waterstand in het kanaal is weer hoog vergeleken met eerdere foto's. In de achtergrond is het land Maleisie al zichtbaar.
De superliftballast zweeft vlak boven de zorgvuldig gemaakte schottenbaan.
Het bouwjaar van de kraan is 2008 en is op de foto's 11 jaar oud.
Destijds was dit de zwaarste rupskraan in de vloot van Bok Seng, tegenwoordig is dat een Liebherr LR 1750/2.
Aan de bovenwagen is in totaal 180 ton ballast gemonteerd. De superliftballast is maximaal 250 ton en kan op een contraradius van 11, 13 of 16 meter gepositioneerd worden.
Het volgende segment kan gemonteerd worden. In totaal hijst de kraan ongeveer 54 ton; 42 ton voor het segment, 4 ton voor het hijsframe en de rest is voor het hijsgereedschap en de 5-schijfs 120-tons haak die 4,5 ton weegt.
Een paar weken later werden er wederom elementen gemonteerd.
Hier werd al aan de tweede brug gewerkt die parallel met de eerste gebouwd werd.
Omdat hier op een kortere radius gewerkt wordt is de superliftballast tot 70 ton gereduceerd.
Een zeer fraaie inzet voor de Kobelco SL6000 van Bok Seng!