Asiagroup uit Singapore (SG) zette deze fraaie Kobelco 7300 rupskraan in bij de bouw van een groot warenhuis. Het is een 300-tons rupskraan uit het bouwjaar 2007.
De kraan wordt door een Mitsubishi 8DC9T, een 16-liter 8-cilinder dieselmotor met een vermogen van 257 kW (345 pk), aangedreven. De dieselmotor drijft in totaal zes hydraulische pompen aan.
De kraan heeft twee 12,5-tons hijslieren, beide met 28 mm hijsdraad uitgevoerd.
Aan de onderwagen is in totaal 22 ton centrale ballast gemonteerd, dat bestaat uit vier blokken van elk 5,5 ton.
De onderwagen is 9,76 meter lang en 8,22 meter breed. De rupsen zijn per stuk 9,76 meter lang, 1,22 meter breed en 1,48 meter hoog. Voor het transport over de weg moeten de rupsen van de body gescheiden worden, zij wegen per stuk 30 ton.
Aan de bovenwagen zijn aan de voor- en achterkant een set jack-up cilinders gemonteerd. Deze stempels worden gebruikt als de bovenwagen van de onderwagen wordt gescheiden. De bovenwagen weegt 49,5 ton en de onderwagen 26 ton.
Aan de bovenwagen is in totaal 75,5 ton ballast gemonteerd, de ballast bestaat uit zeven platen die elk tussen de 12,3 en 10,3 ton wegen. De ballast heeft een draaicirkel van 6,7 meter. Bovenop de ballast is de verstellier voor de beweegbare jib gemonteerd.
Hier stond de kraan geconfigureerd met een 36,58 meter lange hoofdmast en een 54,86 meter lange beweegbare jib. Dat is de maximale lengte voor de beweegbare jib, de hoofdmast kan met beweegbare jib tot maximaal 60,96 meter verlengt worden.
De beweegbare jib heeft een basislengte van 24,38 meter en kan in stappen van 3,05 meter tot maximaal 54,86 meter verlengt worden. De hoofdmast zelf heeft een basislengte van 18,29 meter en kan in stappen van 3,05 meter tot maximaal 97,54 meter verlengt worden.
Enkele weken eerder kon ik wat actiefoto's van de kraan maken. Een erg fraaie en indrukwekkende kraan van Asiagroup!