Kim Heng uit Singapore (SG) beschikt over een grote vloot rupskranen die op land en soms vanaf een ponton ingezet worden. Deze indrukwekkende IHI CCH2800, een 280-tons rupskraan werd vanaf ponton ingezet. In totaal zette Kim Heng zes van deze kranen in.
De kraan was met een 45 meter lange hoofdmast opgebouwd, in deze configuratie kan de kraan maximaal 110,2 ton op 9,8 meter vlucht of 16,1 ton op 40,6 meter vlucht hijsen, indien de juiste inschering toegepast wordt.
De onderwagen van de CCH2800 is 9,18 meter lang en 7,62 meter breed. Aan de onderwagen is in totaal 16 ton centrale ballast gemonteerd.
Het A-frame is in werkpositie ongeveer 8,4 meter hoog en kan voor het transport over de weg naar beneden gevouwen worden. Voor het oprichten van hoofdmasten langer dan 69 meter moet een extra sprenkel tussen de hoofdmast en A-frame opgebouwd worden.
De kraan wordt door een Cummins QSB dieselmotor met een vermogen van 242 kW aangedreven. De kraan is met twee 13,5-tons hijslieren uitgerust die elk met 28 mm hijsdraad uitgevoerd zijn.
De 9-delige ballast aan de bovenwagen heeft een totaalgewicht van 87,6 ton en heeft een draaicirkel van 6 meter.
Beide hijslieren zijn hier in gebruik, over de runner kan constant 13,5 ton gehesen worden. Over de hoofdmast kan, vanwege de 6-draads inschering, maximaal 75 ton gehesen worden. De hoofdmast heeft een basislengte van 18 meter en kan in stappen van 3 meter tot maximaal 90 meter verlengt worden.
Een fraaie kraan van Kim Heng!
Voor een eventueel transport over de weg moeten de rupsen van de onderwagen gescheiden worden. Een enkele rups is 9,18 meter lang, 1,57 meter hoog en 1,37 meter breed. Het gewicht per rups is 23,3 ton.