Deze bijzondere Hitachi Sumitomo SCX900H van Reefer Stevedoring wordt in de haven van IJmuiden (NL) ingezet. De kraan is voor het overslagwerk aangepast.
Een standaard Hitachi Sumitomo SCX900 werd hiervoor aangepast; het A-frame, giekscharnierpunt en cabine zijn naar boven gebracht. De naam werd naar SCX900H aangepast, waarbij de letter H voor "haven" staat. De modificatie werd in opdracht van Hitachi in Oosterhout (NL) doorgevoerd.
De kraan wordt door een Mitsubishi 6D24-T, een watergekoelde 6-cilinder dieselmotor met een vermogen van 184 kW (250 pk), aangedreven. De dieselmotor drijft meerdere hydraulische pompen aan waarmee de kraanfuncties aangestuurd worden.
De ballast van de kraan werd ook aangepast, omdat de kraan weinig getransporteerd wordt is het ballast uit slechts een stuk gemaakt. De ballast weegt ca. 30,4 ton en heeft een draaicirkel van 4,27 meter.
Het giekscharnierpunt en A-frame werden zo'n 3 meter hoger gezet. De cabine (niet in hoogte verstelbaar) werd zo'n 6 meter hoger gezet. Het voordeel van de verhoogde giek is dat de giek minder snel met de boten botst. De verhoogde cabine geeft de machinist een goed zicht in het ruim van de boot.
De onderwagen is 6,4 meter lang en 4,9 meter breed.
Hier is de kraan met een 34 meter lange hoofdmast in gebruik, waarschijnlijk zal de kraan weinig van gieklengte veranderen omdat de tuien niet gedeeld kunnen worden.
Een bijzondere en eenmalige kraan die vrijwel dagelijk voor het lossen van boten wordt ingezet. In de achtergrond werkt nog een Hitachi CX500 met verhoogde cabine van Reefer Stevedoring.