Deze Hitachi Sumitomo SCX1500-2 van JP Nelson uit Singapore (SG) werd op haar werf ingezet voor allerlei verschillende hijswerken. Het is een 150-tons rupskraan, de maximale last kan op een vlucht van 4.1 meter gehesen worden.
De onderwagen van de kraan is 7,9 meter lang en 6,36 meter breed. De kraan wordt door een Isuzu 6HK1X, een 6 cilinder dieselmotor met een vermogen van 212 kW (288 pk) aangedreven. De kraan is met twee 20-tons hijslieren uitgevoerd.
Aan beide kanten van de onderwagen zijn twee 4,75 tons centrale ballast blokken gemonteerd, in totaal 9,5 ton.
De ballast aan de bovenwagen heeft een totaal gewicht van 46 ton en bestaat uit vijf delen. De basisplaat weegt 10,4 ton met daarop vier platen van elk 8,9 ton. De draaicirkel van de ballast is 5,5 meter.
Het A-frame heeft in werkpositie een totale hoogte van 7,5 meter en kan voor het transport over de weg naar beneden gevouwen worden.
Een enkele rups is 7,9 meter lang, 0,97 meter breed en 1,35 meter hoog. Het gewicht per stuk is 14,6 ton.
De hoofdmast heeft een basislengte van 15 meter en kan in stappen van 3 meter tot maximaal 75 meter verlengt worden. Hier stond de kraan met een 42 meter lange hoofdmast opgebouwd. In deze configuratie kan de kraan maximaal 44 ton bij 9,2 meter vlucht of 8,8 ton tot 37,9 meter vlucht hijsen.
Hier is de kraan met het 7,5 meter lange 135-tons kopstuk opgebouwd. Om de maximale last van 150 ton te kunnen hijsen is een zwaarder 4,5 meter lang kopstuk benodigd.
Een fraaie kraan van JP Nelson!