In juli 2013 had Saan de opdracht om de bekende "Kraan 13" op de voormalige NDSM terrein (Amsterdam-Noord) te demonteren. De kraan zal opgeknapt gaan worden en vervolgens op de zelfde plaats weer opgebouwd woren als hotel!
Eerstens word de kraan een stuk naar voren gereden met behulp van twee bergingswagens. De kraan stond na de uitgebruikname in 1984 al een goede 29 jaar stil.
Achter de kraan staat nog een ballastwagen van Saan om de kraan af te remmen.
Saan zette bij deze demontage haar Liebherr LTM 1400-7.1 in. Als hulpkraan is een Liebherr LTM 1095-5.1 met dubbele klapjib in gebruik met manbak vanwaaruit wordt aangeslagen.
De LTM 1400-7.1 is opgesteld met 140 ton ballast en YSL-afspanning.
Het eerste gedeelte van de ballast is uit de achtergiek weggenomen, zo'n betonschijf weegt 26 ton.
De giek van de LTM 1400-7.1 is maximaal uitgeschoven, 60 meter.
De tweede schijf ballast weegt eveneens 26 ton.
Daarna wordt de LTM 1400-7.1 aan de spits vastgemaakt, de complete bovenbouw zal in een hijs van de toren worden afgenomen.
Een tweede kraan, de Liebherr LTM 1220-5.2 is vooraan de giek vastgemaakt zodat de last zodadelijk recht in de kranen blijft hangen.
De complete bovenbouw van zo'n 45 ton hangt hier nu in beide kranen. Vanuit de manbak is de verbinding met de toren verwijderd.
De bovenbouw is bijna 70 meter lang en zal eerst op een tijdelijk onderstopping afgezet worden.
Vanuit de onderstoppingen zal de bovenbouw op een ponton geladen worden, die brengt de onderdelen naar Franeker, waar de constructie opgeknapt zal worden.
De LTM 1220-5.2 stond opgesteld met de complete ballast van 74 ton.
De LTM 1400-7.1 werd naar achteren verkast om de bovenbouw op het ponton te laden.