Op een frisse middag in November worden in Enkhuizen (NL) voorbereidingen getroffen voor een zware hijs en groot transport van een jacht. Het hijswerk zal door HEBO Maritiemservice uit Zwartsluis (NL) uitgevoerd gaan worden, die Mammoet uit Schiedem (NL) opdracht gaf om het transport over het land uit te voeren.
Voor het transport over land zullen in totaal 24 Schuerle SPMT aslijnen gebruikt worden die tot een dubbele 12-lijner geconfigureerd zijn. Tussen de twee 6-assige modules zijn spacers gemonteerd.
Voor het hijswerk was HEBO verantwoordelijk, die hun 200-tons HEBO-Lift 6, hier in de voorgrond, en hun...
... 300-tons HEBO-Lift 7 gaan inzetten. In beide drijvende bokken is het hijsgereedschap al voorbereid, zodat het jacht snel ingepikt kan worden.
Hier worden de hijsbanden onder het jacht doorgehaald, dat gaat best eenvoudig met de kraan. Het jacht "Nassima" is hier zo'n 5 jaar oud en moet voor groot onderhoud en een nieuwe coating uit het water gehaald worden.
Als de hijsbanden juist geplaatst en vastgezet zijn kunnen de drijvende bokken langzaam de last erin trekken. De HEBO-Lift 6 gebruikt twee 100-tons haken die over de hoofdmast ingeschoren zijn, de HEBO-Lift 7 gebruikt een haak vanaf de hoofdmast en een haak vanaf de jib.
De HEBO-Lift 6 is 41,5 meter lang en met zijpontons 20 meter breed. De maximale last van 200 ton kan bij maximaal 8 meter radius gehesen worden. Op de maximale vlucht van 20 meter kan de kraan nog 74 ton hijsen. De HEBO-Lift 7 kan maximaal 300 ton over de hoofdmast hijsen en 150 ton over de jib. Deze bok is zo'n 84 meter lang en met de zijpontons 17,85 meter lang.
De "Nassima" met een gewicht van zo'n 330 ton is uit het water gehesen. De HEBO-Lift 7 hijst ongeveer 150 ton, de HEBO-Lift 6 de overige 180 ton. Het gewicht van het hijsgereedschap komt daar nog bovenop, de HEBO-Lift 6 is hier dus aardig aan zijn maximum!
Nu moeten beide bokken alleen naar voren varen.
Vanaf de grond zijn de dimensies wat beter zichtbaar. De "Nassima" is 49,18 meter lang en 8,82 meter breed.
De SPMT van Mammoet is onder het jacht gereden en kan geladen worden.
Zeer fraaie hijswerk door HEBO! HEBO beschikt tegenwoordig over totaal negen drijvende bokken waarvan de 900-tons HEBO-Lift 9 de grootste is.
Binnen anderhalf uur na het inpikken is de "Nassima" op de SPMT van Mammoet geladen.
Direct kan het jacht naar de werkplaats gereden worden. Dit is overigens een van de grootste jachten die in Enkhuizen (NL) door Acico Yachts gebouwd is.
Vanaf de kade moet direct een bocht naar rechts gemaakt worden, maar met zo'n enorme lading valt dat nog best tegen.
Voorafgaand zijn alle lantaarnpalen iets opzij gedrukt om plaats voor de "Nassima" te maken.
Vanaf de lange rechte weg wordt diagonaal een pleintje opgereden.
Vanuit deze positie moet alleen de voorkant gedraaid worden, zodat het jacht voor de hal uitkomt.
Maatwerk!
Het lijkt haast onmogelijk, maar het jacht werd 5 jaar terug ook in deze hal gebouwd. Het jacht wordt nu zover mogelijk per SPMT in de hal gereden. Dan wordt het jacht per SPMT op een sledebaan afgezet en vervolgens naar binnen gereden. Dit zou echter de volgende dag pas gebeuren.