Een Fuwa FWT-55 op de werf van Crane Business uit Moerdijk, de importeur van deze machines.
Het is een 55 tons telerups gefabriceerd in China. De machine word gezien als opvolger van de doorgaans veel gebruikte 50 tons rupskranen.
Het voordeel van een telerups t.o.v. rupskranen is de aanzienlijk korte opbouwtijd. Na het verbreden van het rijwerk is de machine inzetbaar. De afmetingen zijn 13 x 3,2 x 3,3 meter (L x B x H) en het transportgewicht met ballast is 59,1 ton.
De ballast weegt 15,6 ton is te demonteren voor een lager transportgewicht.
De cabine is in hoogte verstelbaar.
Hier in detail. Het is het nieuwe type cabine van Fuwa, de oudere waren rond.
De cabine kan niet alleen omhoog, maar ook gekanteld worden.
Een blik in de cabine.
De machine is standaard voorzien van een tweede lier.
Hier in detail.
Deze kraan beschikt over 38 meter hoofdmast die te verlengen is met 7,1 meter jib.
De giek schuift 4x uit. Op de kop van de giek is een runner bevestigd voor de 2e lier. De machinist kan dan een zwaar haakblok inscheren voor zware hijsjes en met een enkele draad licht hijswerk uitvoeren. In het buitenland wordt dat vaker toegepast dan in Nederland.
Ter afsluiting een totaalbeeld van deze interessante kraan.