Wat veruit misschien het bekendste model van Fuchs was, ist de Fuchs 301 waarvan er in meer dan 15.000 van gemaakt werden in meer dan 20 jaar tijd. De kraan werd tussen 1957 en eind jaren 70 bij Fuchs in Bad Schönborn (DE) gebouwd.
Opgebouwd weegt de kraan ongeveer 7,2 ton. Als hijskraan kon hij met 10 meter giek maximaal 3,8 ton en met extra ballast 4,2 ton hijsen. De maximale gieklengte is 12 meter. De kraan kon ook met een knijper, sleepemmer of magneet ingezet worden. Ook kon hij met een graafgiek uitgevoerd worden, waarbij de bewegingen van de gieken ook met de lieren uitgevoerd worden.
Achter in de kraan ligt een Deutz F2L712 met 22 pk. Daarmee werden de drie lieren (giek verstellen en twee hijslieren) aangedreven. Ook om de onderwagen te rijden werd de motor gebruikt, een maximale snelheid van 25 km/h is dan haalbaar. Ook kon de kraan als aanhanger aan een vrachtwagen gekoppeld worden.
De onderwagen is slechts 3,41 meter lang en 2,43 meter breed.
De cabine is in dit geval even breed als de rest van de kraan, dat betekend dat deze kraan na 1966 gebouwd werd.
De Fuchs 301 kon ook met een extra hoge cabine (zichthoogte 3,5 meter) en verhoogde giekdraaipunt uitgevoerd worden, waardoor het een zeer geschikte kraan werd om treinwagons en schepen te lossen.