Deze fraaie FAUN ATF 65G-4 van P&K uit Rijssen (NL) kon ik op haar werf fotograferen. Het is een 65-tons kraan die op een 4-assige onderwagen is gemonteerd. Het bouwjaar van de kraan is 2009.
Deze kraan beschikt over de optionele 8x8x8-aandrijving, waarbij alle assen aangedreven worden en stuurbaar zijn. De onderwagen wordt door een Mercedes-Benz OM 501 LA, een 11,9-liter 6-cilinder dieselmotor met een vermogen van 290 kW (394 pk), aangedreven.
De stempelbasis van de kraan meet 7,8 x 6,4 meter, of half 7,8 x 4,385 meter.
Tijdens het transport over de weg wordt in totaal 8,9 ton ballast op de onderwagen afgezet.
Achterop de kraan is een grote kist gemonteerd waarin de kraanmachinist veel hijsgereedschap kan meenemen. Bovenop liggen de stempelschotten. Tijdens het transport over de weg is de kraan 11 meter lang, 2,55 meter breed en 3,8 meter hoog. Het transportgewicht ligt bij de 48 ton.
Aan de bovenwagen blijft 5,9 ton ballast gemonteerd, in totaal neemt de kraan dus 14,8 ton ballast mee; twee platen van elk 100 kg ontbreken nog om de volledige ballast van 15 ton compleet te maken. De ballast heeft een draaicirkel van 3,45 meter. De kraan is met een 4,5-tons hijslier met 16 mm hijsdraad uitgerust.
De 5-delige hoofdmast heeft een basislengte van 11 meter en schuift vier maal tot een volledige lengte van 44 meter uit. De kraan brengt een 9 / 16 meter lange klapjib mee die onder een hoek van 0, 20 of 40 graden aan de hoofdmast monteerbaar is. Om de kraanmachinist tijdens het werk een goed overzicht over de werkzaamheden van bovenaf te geven is aan de hoofdmast een camera van Orlaco gemonteerd.
Onder de cabine is een frame gemonteerd waar de kunststof stempelschotten in worden meegenomen. Een fraaie kraan van P&K!