Demag CC 2800 - Yew Choon

De grooste hijskraan in dienst bij Yew Choon uit Singapore (SG) is deze fraaie Demag CC 2800. De kraan werd in maart 2020 ingezet om een paar zware stukken in een nieuwbouw te hijsen.

Het is een 600 tons rupskraan uit bouwjaar 2003.

De onderwagen is 9,9 meter breed en 11,66 meter lang. Tussen de rupsen is in totaal 60 ton centrale ballast gemonteerd, dat bestaat uit vier blokken van elk 15 ton.

De bovenwagen ballast bestaat uit een basisplaat van 20 ton waar in totaal zestien blokken van elk 10 ton gestapeld worden, in totaal 180 ton ballast. De draaicirkel van de bovenwagen is 8 meter.

Het 200-tons haakblok is hier op 8 parten ingeschoren. De ingepikte hijsbalk heeft een capaciteit van 300 ton.

De superliftballast bestaat uit viertien staalplaten van zo'n 10 ton per stuk. Daarop nog een geleende ballastbox van een vrachtwagen. Het superliftframe weegt zelf ook 10 ton. Het totale gewicht is zo'n 150 ton. De hulpkraan in de achtergrond is een Tadano ATF 180G-5, eveneens van Yew Choon.

Vanwege de nabijheid van een luchthaven mocht de kraan alleen na 01:00 's nachts op bepaalde dagen werken. De last moet gekantelt worden, daarom zijn beide kranen hier al ingepikt.

De kraan is in SSL configuratie met 72 meter hoofdmast en 30 meter superliftmast opgebouwd.

De tank van 45 ton moet op 52 meter vlucht weggezet worden.

De volgende nacht moesten nog twee generatoren van 38 ton gemonteerd worden.

Omdat de vlucht kleiner was konden deze generatoren met zo'n 60 ton superliftballast weggezet worden.

Een paar maanden later kon ik de kraan op de werf van Yew Choon wat gedetailleerder bekijken.

De kraan wordt door een Mercedes-Benz OM 502 LA, een 8-cilinder dieselmotor met een vermogen van 380 kW (516 pk), aangedreven. Onder het broekstuk van de hoofdmast zijn de inscheerlier en de zwenkmotor gemonteerd.

De kraan is met twee 16-tons hijslieren uitgerust. De 180 ton ballast zijn alleen mogelijk in combinatie met 60 ton centrale ballast.

De rupsen zijn 11,66 meter lang, 1,5 meter breed en 1,685 meter hoog. Het transportgewicht per stuk is 40 ton.

In de broekstukken zijn lieren gemonteerd. In het broekstuk van de superliftmast is de verstellier voor de hoofdmast gemonteerd. In het broekstuk van de hoofdmast is de hulplier gemonteerd. De verstellier van de beweegbare jib kan in de lege postie gemonteerd worden.

Hier was de 400-tons haak op 18 parten ingeschoren. De runner is 2 meter lang.

Met dank aan de firma Yew Choon!

Terug naar het Demag menu