Deze Demag AC 160-5 kwam begin 2018 in gebruik by Mayer uit Burgberg (DE). Het is een ex-demonstratiekraan van Demag die tussendoor ook kort bij andere Duitse kraanbedrijven in dienst was.
Het is een 160-tons kraan gemonteerd op een 5-assige onderwagen.
De onderwagen wordt door een Scania DC13, een 6-cilinder dieselmotor met een vermogen van 405 kW (550 pk), aangedreven. De motor drijft de onderwagen met 10x8x10-aandrijving aan waarbij de assen 1, 2, 4 en 5 aangedreven worden en alle assen stuurbaar zijn. De motor drijft ook de hydraulische pompen in de bovenwagen aan.
Tijdens het transport over de weg is de kraan 14,5 meter lang, 2,75 meter breed en 4 meter hoog. Het transportgewicht inclusief haak, 3,7 ton ballast en klapjib is ongeveer 60 ton.
De kraan was nog in de standaard fabriekskleuren van Demag, ondertussen is de kraan in de fraaie kleuren van Mayer omgespoten. Daarbij is de onderwagen zwart en zijn de cabines en bovenwagen blauw.
De volledige ballast van de kraan weegt 46 ton en heeft een draaicirkel van 4,43 meter. De kraan is met een 9,9-tons hijslier met een 21 mm hijskabel uitgerust.
De cabine op de bovenwagen is 16 graden kantelbaar.
Aan deze kant is de kale bovenwagen zichtbaar, de pompen in de bovenwagen wordt door de onderwagenmotor aangedreven. Achterop het chassis hangt de kist met stempelhout en hijsgereedschap.
De stempelbasis meet 8,1 x 7,5 meter, of half 8,1 x 5,3 meter.
De 7-delige hoofdmast heeft een basislengte van 12,4 meter en schuift zes maal tot een maximale lengte van 68 meter uit. Naast de hoofdmast hangt een 11,4 / 21 meter lange klapjib die onder een hoek van 0, 20 of 40 graden aan de hoofdmast gemonteerd kan worden. Optioneel is nog een 12 meter verlengstuk beschikbaar dat tussen de hoofdmast en klapjib gemonteerd kan worden, een maximale haakhoogte van 100 meter is dan bereikbaar.
Een tweede keer dat ik de kraan zag stond hij tijdens een (koud) weekend op de werf in Burgberg (DE) geparkeerd.
Deze kraan beschikt over de optionele 10x8x10-aandrijving waarbij ook de voorste as aangedreven wordt.
De kraan is slechts 2,75 meter breed.
Tijdens het transport over de weg wordt 6,9 ton ballast op de onderwagen meegenomen.
Ondertussen is de kraan in de fraaie blauwe kleuren van Mayer gespoten.