De Demag AC 200 van J. Brouwer & Zn. uit Nieuwegein (NL) bij het opbouwen van een torenkraan in Heerhugowaard (NL).
Hier wordt het 256 HC basis torenstuk van 7,95 ton gemonteerd.
De kraan was gedeeltelijk op de openbare weg opgebouwd omdat de bouwplaats de klein was. De kraan stempelbasis meet 7,9 x 7,5 meter.
Vervolgens nog eens drie 290 HC torenstukken, een hijs van 6,9 ton.
Het is de oude 6-assige variant van de AC 200, een doorontwikkeling uit de AC 180. De kraan heeft bouwjaar 2001. Eind 2013 werd de kraan verkocht.
Opgebouwd met 40 ton ballast.
Nog twee 256 HC torenstukken, een hijs van 4,6 ton.
De ballastradius is 5 meter.
De twee ballast oren maken het ballast compleet en weegt dan 64 ton.
De maximale hoofdmastlente is 60 meter, verlengbaar met een jib van 20,5 meter. De opvolger van de kraan is de Terex AC 200-1 met een hoofdmast van 68 meter.
De cabine weegt 10,1 ton. De torenkraan is een Liebherr 245 EC-H.
De spits met een hoogte van 8 meter weegt 2,5 ton.
Het transport van de torenkraan werd ook gedaan door J. Brouwer & Zn., die ook over een groot transport-wagenpark beschikt. Hier wordt de contragiek en ballast aangeleverd.
Een hijsje van 9 ton.
Vervolgens wordt begonnen met het monteren van de voorgiek op het afgesloten weggedeelte.
De afspanning wordt op de compleet gemonteerde giek gelegd.
De giek met een lengte van 45 meter wordt vervolgens omhoog gehesen...
... voor de kraan gehangen...
... en gemonteerd! Ongeveer in 30 minuten gedaan.
De laatste hijs voor de Demag is het hijsen van de ballastblokken voor de torenkraan.
Als ballastwagen werd deze fraaie MAN 35.453 met 6 assige ballasttrailer ingezet.
Ook de kraan ingepakt en vertrek gereed na een lange dag.