Geen kraan voor de bouwplaats; deze Liebherr G-BKF voor het leger kan zowel als hijskraan en bergingswagen ingezet worden.
Hiervan werden 33 stuks door het Duitse leger besteld, eveneens met 38 stuks G-LTM 1090-4.2. Deze kranen hebben gepanserde cabines.
De show ging verder met de transportvarianten van de telescoopkranen; worden bij de LTM 1750-9.1 de giek en stempels verwijderd kan het totaalgewicht tot 59 ton gereduceerd worden.
Het zelfde voor de LTM 1450-8.1, deze kraan weegt dan nog slechts 52 ton.
Bij de LTM 1450-8.1 werden ook de mogelijkheden van de varioballast en stempeling voorgesteld. Deze kraan kon twee maal 2,4 ton naar een vlucht van 66 meter brengen.
De zwaarste transportvariant van de LTM 1750-9.1 weegt 140 ton; met giek, afspanning en stempels.
De zwaarste transportvariant van de LTM 1450-8.1 weegt 125 ton; met giek, stempels, 24 ton ballast, ballastframe en korte jib.
Een premiere! Tijdens deze show werd de opvolger van de succesvolle LTM 1200-5.1 voorgesteld; de Liebherr LTM 1230-5.1!
Het is een 230 tons kraan op een 5 assige onderwagen. De hoofdmast heeft een maximale lengte van 75 meter.
Ook deze kraan beschikt over varioballast en afstempeling.
Ook de rupskranen werden dit jaar niet vergeten!
Alle huidige producten - van LR 1350/1 tot LR 13000 stonden dit jaar op de testplaats opgesteld voor een kleine show.
Volgende premiere; de Liebherr LR 1800-1.0 is een 800 tons rupskraan en vult het gat tussen de LR 1750/2 en LR 11000.
Er was een show voorbereid waarin de LR 1800-1.0 door vele kranen in recordtijd opgebouwd werd. De body hing in de LR 1500 en werd op de testplaats gezet.
Daar komt de eerste rups al aangereden.
De tweede kraan; de LR 1750/2 komt al naar voren gereden.
Beide rupsen worden gelijktijdig gemonteerd, links door een LR 1600/2 en rechts door de LR 1750/2.
Dan komt de ballast.
En de giek, hangend in een LR 11000.
Dit is de eerste keer dat Liebherr een hoofdmast met drie verschillende afmetingen gebruikt; de HSL giek. Dit staat voor Heavy, Strong en Light.
Ondertussen wordt de LR 1800-1.0 door een LTR 1100 en een LTR 1220 geballasteerd.
De maximale ballast van de LR 1800-1.0 ligt bij 230 ton, voor deze show werd slechts 110 ton ballast opgebouwd.
De haak mag natuurlijk niet ontbreken!
Ongeveer 35 minuten na het begin trekt de LR 1800-1.0 zijn giek al omhoog.
Deze kraan kan met 84 meter beweegbare jib en 84 meter hoofdmast opgebouwd worden.
Indrukwekkend gezicht, de LR 1350/1 tussen de rupsen van de LR 13000. Deze LR 13000 heeft bouwnummer 4.
Deze LR 11350 had tijdens de show geen opgave, maar willen we natuurlijk niet achterwege laten.
Met een overzicht van het testterrein van de rupskranen sluiten we deze reportage. Met dank aan Liebherr-Werk Ehingen voor deze perfect georganiseerde dag!