Terex AC 500-2 - Sarens

Deze Terex AC 500-2 van Sarens (Nederland) was destijds de tweede in haar voerpark in Nederland. De kraan doet hier een van zijn eerste klusjes.

De kraan voert vlootnummer 4001 en verschilt op hoofdzakelijk het veiligheidssysteem met de andere machine.

Ingezet met 140 ton ballast.

Deze kraan heeft op de bovenwagencabine het bekende 'stoplicht' dat aangeeft in welke mate de kraan belast is.

De kraan werd samen met de Terex AC 700 ingezet om windmolen onderdelen te verladen.


Deel 2

Terex AC 500-2 van Sarens aan het voorbereiden om op te bouwen in Middenmeer (NL).

Het is de nieuwste Terex AC 500-2 van Sarens die in Nederland werkt.

Nadat met hulpkraan Liebherr LTM 1070-4.1 de dragline schotten uitgelegd waren kon de AC 500-2 zijn eigen stempelschotten verdelen.

Daarna de basisplaat ballast van 20 ton en de verstellier voor de beweegbare jib.

Vervolgens zelf 2x 20 ton van de trailer af hijsen. De kraan zou ook ingezet worden met 60 ton ballast.

Vervolgens wordt begonnen met de beweegbare jib op te bouwen. Het verstelwerk van 10 ton werd door de 1070 aangehangen. Door de hijsdraad door de sprenkels heen te scheren wordt de versteldraad van de jib naar voren getrokken met de hijsdraad.

Hier is de verstellier vastgemaakt aan de sprenkel.

Eerst een 12 meter giekstuk.

Gevolgd door een 6 meter stuk, verjonging en kopstuk.

Enkele dagen later staat de kraan te draaien bij de windmolen met 36 meter beweegbare jib. De hoofdmast is 51,8 meter uitgeschoven.


Deel 3

Enkele weken daarvoor trof ik de kraan al bij de nieuwe ringweg A10 nabij de Coentunnel.

Hier worden oude wegdekken weggehesen die boven het spoor hingen. De wegen werden geheel gesloopt en vervolgens nieuw gebouwd.

De kraan werd ingezet met 160 ton ballast.

Terug naar het Terex menu