Liebherr LTM 1400-7.1 - Schot

De Liebherr LTM 1400-7.1 van Schot aan het opbouwen op een bouwplaats te Rotterdam (NL).

Opgebouwd met 140 ton ballast, waarvan de laatste 20 ton werd aangeleverd door opdrachtgever Sarens.

Er moesten twee rupskranen uit de bouwput gehesen worden.

Als eerste werd een Sennebogen 630R van Aertssen gehesen, kraan weegt ongeveer 30 ton.

Aansluitend moest de body van een Hitachi KH300-3 uit de put gehesen worden.

De kraan heeft 36 meter hoofdmast uitgeschoven.

De Hitachi basismachine weegt een ton of 60.


Deel 2

De Liebherr LTM 1400-7.1 van Schot zojuist opgebouwd voor een klus bij een winkelcentrum in Purmerend (NL).

De kraan stond opgesteld in een ruimte die maar net groot genoeg was; tegen het gebouw aan met de stempelschotten en als de hoofdmast voldoende afgetopt is raken de topdraden de brugrailing niet.

Met ingeschoven ballast en de verstellier op het ballastframe lukte dat. De verstellier kan ook achter het frame bevestigd worden.

De kraan is opgebouwd met 120 ton ballast.

Opgebouwd met 77 meter beweegbare jib, de op een-na langste lengte, wat 84 meter is.

Het hijswerk zal later in de nacht plaats vinden.


Deel 3

De Liebherr LTM 1400-7.1 van Schot ingezet bij onderhouds werkzaamheden aan een groot werkeiland in IJmuiden (NL).

Opgebouwd met 63 meter beweegbare jib. Met 56,6 meter hoofdmast geeft dat een meter of 120 haakhoogte.

De kraan staat opgebouwd met 130 ton ballast uitgeschoven tot 6,6 meter radius. De verstellier voor de beweegbare jib is achterop het frame gemonteerd.

Zonder de YSL afspanning kan 'slechts' 56 meter beweegbare jib gevoerd worden. Het hijsvermogen is 9 ton op 32 meter en 7,3 ton op 68 meter.

De Seafox 4 heeft 6 poten van 84,3 meter lengte. De twee Liebherr BOS kranen hebben een capaciteit van 50 ton op 12 meter en 5 ton op 36,6 meter.

De volgende dag was er wat meer actie zichtbaar.

Ik blijf een groot fan van deze fraaie kraan.


Deel 4

De Liebherr LTM 1400-7.1 van Schot wordt opgebouwd met beweegbare jib.

Opgebouwd met 100 ton ballast en YSL afspanning. De kraan zal gebruikt worden voor onderhoud aan een windmolen.

Een mooi detail van de ballast, dat een meter verschuifbaar is.

De beweegbare jib is 42 meter lang en kan verlengt worden tot een maximale lengte van 84 meter.

Het was de aller eerste keer dat er een grote kraan van Schot werd gebruikt bij een windmolen.

Als de giek 46,3 meter wordt uitgeschoven is dat genoeg om de tandwielkast op 80 meter ashoogte uit te wisselen.

Als het einde van de klus nabij is, komt de Liebherr LTM 1130-5.1 al aanrijden.

Terug naar het Liebherr menu